2011. február 11.

Filléres emlékeim III.

Egyik legkedvesebb emlékem ez a kis fadoboz, édesanyám varródoboza. Amikor még egészen kicsi voltam, jó magasra tették előlem, nehogy kedvem szottyanjon kotorászni benne.
Csak akkor láthattam közelebbről, mikor édesanyánk estefelé levette a kredenc tetejéről, és lámpafénynél megpróbálta összestoppolgatni, amit mi nappal széjjelnyúztunk.Az a stoppolófa most is benne van...
1964. február 14-én (jé, az most Valentin napja) jött egy nagy autó, és felpakotunk minden cókmókot, Nyergesújfalura költöztünk.Akkor ez számomra rettenetes volt.Tizennégy éves kamasz voltam, és imádtam a szülőfalumat, ahol minden kő, minden rét, minden erdő az ismerősöm volt. Már tudom, hogy szüleim miattunk, a három gyerek miatt választották negyvenhárom éves fejjel a költözést....hiszen remény sem volt arra, hogy a keszthelyi gimnáziumba járhassunk, az egy keresetből nem futotta volna. Márpedig drága jó szüleim fejükbe vették, hogy tovább kell tanulnunk.
Emlékszem, hatodikos voltam, amikor az osztályfőnök eljött hozzánk.Édesanyám éppen mosott a fateknőben, én pedig ott álltam mellettük. Minden szót hallottam.
"Erzsike - mondta - ezt a lányt muszáj taníttatni.Olyan, de olyan hangja van, hogy még operaénekes is lehet belőle"
Lehet, hogy szüleimnek ez volt az utolsó lökés, amiért ekkora elhatározásra jutottak.Eladták a kis házat, a földet, és ideköltöztek, mert itt munkahely volt, meg gimnázium.Édesanyám, aki imádta a természetet, a szabadságot, elhelyezkedett egy gyárba, három műszakban, apám szintén....
Ez a kis fadoboz jött velünk.Később a szemüveg is társult hozzá, s amikor édesanyám is elment, elhoztam magammal emlékül. Néha előveszem, és emlékezem.Persze, a könnyeim csorognak (most is).
A történethez tartozik, hogy nem lettem operaénekesnő..... 

2 megjegyzés:

  1. Nekem is van egy fadobozkám, fedeles, intarziás. Nagyanyám féltve őrzött kedvence volt. Már az enyém. Azért néha énekelj is .... "nekik".

    VálaszTörlés
  2. Kedves Annalíz! Az én könnyeim is összegyűltek és tódultak az emlékeim...köszönöm neked! Visszanéznék máskor is:)Üdv: Vadvirág

    VálaszTörlés