2011. február 6.

Filléres emlékeim I.


Minden embernek vannak féltve őrzött emlékei, régi kedves tárgyai, amiket ha elővesz, megrohanják az emlékek...Ha kinyitom féltve őrzött kincsesládámat, furcsa dolgok akadnak a kezembe.
Itt van például ez a festett pléhtányér, amelyet öt éves koromban vett édesanyánk, mert akkor még az óvodába saját magunknak kellett vinnünk a tányért és kanalat. A húgom is ugyanilyent kapott.Nézem a sohasem hervadó, bár kissé kopottas pipacsot, búzavirágot, és egyszerre nagy felismerés lesz rajtam úrrá.Igen! Már tudom, honnan van az a nagy nagy szerelem a pipacsföldek iránt.Hiszen egészen kicsi koromban a tányéromról is ők néztek vissza rám.Látták gyermekkorom összes arcát. Látták, amikor boldog voltam, vagy szomorú.Látták, amikor sírva ettem meg a kelkáposzta főzeléket, ez volt az egyetlen étel, amit nagyon nem szeretettem, de meg kellett enni.

Aztán megfordítom , és mit látok? Abban az időben, 1955-ben ez a tányér tizennégy forint harminc fillér volt.Hatalmas összeg az én szegény anyámnak ! És duplán, mert a húgomnak is kellett venni.
Nem tudom, abban az időben mennyit ért ez az összeg, hiszen kicsi voltam.De azt tudom, hogy tisztes szegénységben, de nagy boldogságban éltünk.Édesapánk kubikolni járt a környéken, édesanyánk otthon volt, és nevelt minket,  két kézzel teremtve elő a napi betevő falatot.
Ehhez képest óriási kiadásnak látszik ez a két tányér .....És óriási szerencse, hogy pléhből készült, mert amilyen vásott kölyök voltam, már rég nem lenne.
Nézem a virágokat, és elindulnak a könnyeim.Kopp kopp kopognak a pléhtányéron. Érdekes.A pipacsok és búzavirágok  színe egyszerre felélénkül . Úgy ahogy szívemben a régi emlékek.

4 megjegyzés:

  1. Nekem is vannak ilyen emlékeim,a régi kakaós bögrém vagy a szekrény amire fel volt akasztva.Én is ragaszkodom a régi dolgokhoz evvel nekem is jó ötletet adtál egy bejegyzéshez köszönöm!

    VálaszTörlés
  2. Bizony "nagy pénz" volt, de még nagyobb érték lett!

    VálaszTörlés
  3. "Filléres emlékeim olydrágák nekem...."

    VálaszTörlés
  4. Bizony a történet végén a betűk kezdtek összemosódni, nem is tudom miért, pedig füst sincs a közelben. Szép estét:)

    VálaszTörlés